Kontrollerként gyakran szegezik nekem a kérdést, hogy milyen könyvelni, holott soha életemben nem könyveltem. Sok ember fejében a „misztikus” pénzügy minden területét a könyvelő uralja, de a valóság ennél azért árnyaltabb.

Lássuk mit is csinál egy könyvelő? Elsődleges feladata minden pénzügyi bizonylat (lánykori nevén főleg számlák, bankszámlakivonatok stb.) rögzítése egy könyvelési rendszerben, hogy utána el tudja készíteni belőle a kötelező adó/áfa bevallásokat és mérleget/eredménykimutatást.

Ehhez képest a kontroller ekkor kapcsolódik a folyamatba, ugyanis ő ezeket az adatokat használva készít terveket, további kimutatásokat, amelyekből az adott vállalkozás vezetője döntéseket tud hozni. Mindezt akár egy rendszerben is fókuszálhatja, ami az üzlet mélyebb megértését, áttekintését teszi lehetővé. Természetesen a kontrollernek is tisztában kell lennie a számviteli szabályokkal és ajánlatos némi könyvelői tudás is hozzá, de teljesen más gondolkodásmódot igényel.

Leegyszerűsítve: a könyvelő olyan, mint egy Formula-1 csapat szerelőgárdája és a kontroller a pilóta. Egyik sincs meg a másik nélkül, van közös tudásbeli halmazuk, de eltérő feladatokkal kell megbirkózniuk nap, mint nap.

Ebből ered, hogy a könyvelőd nem a kontrollered. Habár sok könyvelő iroda vállal be alap kontrolleri feladatokat, alapvetően ez nem az ő szakterületük, tehát ha ilyen irányú segítségre van szükséged, akkor fordulj profikhoz. Ha gasztro vállalkozásban gondolkozol, akkor érdemes olyan pénzügyi szakértőhöz fordulnod, aki jártas ezen a területen, és átlátja a folyamatokat.

Szerző: Rétfalvi Zoltán - gasztro mentor

Jó hírünk van azoknak a gasztro cégeknek, akiknek pénzügyi tanácsadásra van szükségük vállalkozásuk valamelyik életszakaszában, a tervezés, üzletnyitási tanácsadás, gasztro coaching mellett ebben is segíteni tudunk.

Legyen szó üzleti tervezésről, meglévő cég pénzügyi átvilágításáról, komplex kontrolling szolgáltatásról, teljeskörű pénzügyi tanácsadással tudjuk támogatni a vállakozásokat. Pénzügyi mentorunk, Rétfalvi Zoltán multinacionális nagyvállalatok pénzügyi vezetőjeként is elismert szakember, mindemellett saját gasztro vállalkozás felállításában is résztvett. Kérje személyre szabott árajánlatunkat!

Előzd meg a problémákat!

Az üzletnyitás komoly döntések sorozata. Egy étteremnyitás során pedig sosem vagyunk híján a nehéz döntéseknek és bármennyire is felkészültnek érezzük magunkat, apró malőrök előfordulhatnak. Nincs tökéletes recept, amely utat mutat a buktatók nélküli sikerhez, de mutatunk tíz gyakran előforduló hibát, amelyet az újdonsült étteremtulajdonosok legtöbbször elkövetnek, te pedig elkerülhetsz.

1. Money, money, money! Elfogyott, ez nem túl funny!

Sokszor hallottunk már hasonló mondatokat: „Ennyi van, de ebből pont kijövök!”, „Kiszámoltam, elég lesz és kész!” Nem szeretnénk elkeseríteni, de szorozd meg minimum kettővel azt az összeget, amit kigondoltál. Megéltünk jó pár sikertörténetet, amely túl korán ért véget, mert az étterem kifutott a pénzből. A leendő tulajdonosok sok esetben nem kalkulálnak minden felmerülő költséggel, alultervezik az építési költségeket, nem ismerik az adózási szabályokat.
Érdemes pénzügyi szakértőhöz fordulnod a tervezésnél, hogy ne érjen meglepetés álmaid megvalósítása során!

2. Dől a lé már az első nap!

Bármennyire is felkészült a csapatod, az első napok nem a hatékonyságról fognak szólni, minden gépezetnek idő kell, amíg bejáratódnak a fogaskerekek. Az első napok nagy eséllyel a fejetlenségről szólnak majd, záráskor pedig akárhogy pötyögsz a számológépen, nem fog pozitív eredményt mutatni. Megnyugtatunk, ezzel nem vagy egyedül. Teljesen normális, ha az első napok veszteséggel zárulnak. A személyzetnek rutint kell szereznie, neked pedig meg kell tanulnod hatékonyan elosztani a feladatokat, optimalizálni a beszerzést. Jó esetben is 2-3 hónapnyi időt kell adnod az éttermednek, mire be áll egy olyan optimális szintre, ahol a mínusz szám szép lassan nulla, utána pedig plusz lesz.

3. Az a fránya papírmunka!

Figyeld meg, mitől sikeresek a franchise éttermek! A legnagyobb étteremláncok minden folyamatot dokumentálnak. Kézikönyvek segítik az étterem munkatársait az egyes feladatok végrehajtásában, kezdve a részletesen leírt receptektől egészen a higiéniai követelményekig. Az étteremtulajdonosok egy része abba a hibába esik, hogy úgy gondolják, elég, ha ők tudják a folyamatokat. Elfelejtik, hogy ami nincs leírva, szabályozva és kommunikálva a munkatársak felé, azt hogyan lehet számonkérni?

Ha nem tervezed meg a folyamatokat az apró részletekig, ne lepődj meg, ha ezt a véleményt olvasod éttermedről az értékelésekben: „Az étel kiváló, de a kiszolgálás katasztrófa!”

4. Ne téveszd szem elől a célodat, de a csapatodra is figyelj!

Ha éttermet nyitsz, vezető leszel, neked kell iránymutatást adnod a csapatnak, amely az álmodat életre kelti. Neked kell motiválni az embereket, hogy a kitűzött cél felé tartsanak, és a legnagyobb káoszban is egymásért, az étteremért dolgozzanak. Teremtsd meg a pozitív légkört és légy olyan vezető, hogy a munkatársaid megbecsültnek, fontosnak érezzék magukat!

5. A polihisztorok ideje lejárt!

Fontos a tulajdonosi szemlélet kialakítása. Ne akarj egyszerre paprikát szeletelni, felszolgálni, könyvelni és közben a marketingest játszani. Persze láss rá minden részfolyamatra, és szükség esetén segíts be a működésbe, de törekedj arra, hogy minden feladatnak legyen gazdája és szakértője. Ki vezeti az üzletet és hoz stratégiai döntéseket, amíg te kávét főzöl a pult mögött? Ne felejtsd a mondást, aki nem mestere, az hóhéra. Hagyd kibontakozni a munkatársaidat, és ne légy a főnök, aki mindenhez IS ért.

Salzburgban egy Michelin csillagos étteremben ünnepeltük a cég 25. évfordulóját.

 Megálmodtad az éttermed, kávézód, street food helyed? Helyes! Akkor megosztunk veled 10 tanácsot, amit érdemes megfogadni éttermed megnyitása előtt.

1.     Dolgozz a szakmában! Egy jó vezető átlátja a munkafolyamatokat a legapróbb részletekig. Akkor leszel hiteles beosztottjaid szemében, ha olykor-olykor te is kiveszed a részed a feladatokból, és látják, te is mindent megteszel a céged fejlődéséért.

2.     Legyen koncepciód! Ne akarj többet mutatni, mint amennyit valójában adni tudsz a vendégeidnek! Legyen kiforrott ötleted, amit természetesen folyamatosan frissíthetsz újdonságokkal.

3.     Kutass! Utazz, tájékozódj, meríts ötleteket! Nézz körül külföldön, hogy van-e a tiédhez hasonló koncepció! Figyeld meg vajon ők miért sikeresek abban, amit csinálnak! Ha pedig teljesen új vonulatot készülsz behozni a gasztronómiába, vitasd meg az elképzelésedet másokkal!

4.     Számolj! A pénz nem minden, de érdemes odafigyelned a költségvetésedre és a pénzügyeidre. Mind az induló tőke, mind az első időszak átvészeléséhez szükséges források legyenek biztosítva! A marketing költség véletlenül se maradjon ki a számításból.

5.     Válassz jól helyszínt! Bízni a szerencsében nem elég a megfelelő helyszín kiválasztásához. Ahogy egy korábbi cikkünkben részleteztük, a tökéletes helyszín kiválasztásához alapos körültekintés és elemzés szükséges.

6.     Szerződj le a beszállítókkal időben! Az éttermed a legjobbat érdemli, ezért fontos, hogy ételeidhez kiváló alapanyagokat szerezz be megbízható beszállítóktól. Járd alaposan körbe a lehetőségeket, tárgyalj, beszélgess, alkudj jóval a tervezett nyitás előtt! Ne csak az árat, hanem a minőséget is figyeld!

7.     Tanulj és fejlessz! Már az étteremnyitás előtt érdemes tudásodat bővíteni, biztos alapokra helyezni. Ugyanez vonatkozik az alkalmazottaidra is. Légy naprakész, haladj a korral! Ne félj az újdonságoktól, lépj időben a fejlesztésekkel, hogy mind a magad, mind a munkatársaid munkáját megkönnyítsd, hatékonyabbá tedd! Költs a munkatársaid folyamatos képzésére is!

8.     Ellenőrizd a munkálatokat! Légy ott az építkezésen, vegyél részt a tervezésben! Tartsd szemmel az ütemezést, hogy ne csússz ki a határidőkből!

9.     Maradj talpon! Légy hű a koncepciódhoz, és minden nap tegyél erőfeszítéseket a vállalkozásod megerősítése és megfelelő pozícionálása érdekében.

10.  Higgy magadban és a vállalkozásod koncepciójában! Ne félj a kudarctól, abból csak tanulsz! Kockáztass és meglásd, meglesz a jutalma!

Tevékenységünkről jelent meg egy átfogó cikk a Manager Magazin áprilisi számában. 

Mindent a maga helyére! Tippek és tanácsok a megfelelő üzlethelyiség kiválasztására

Te melyik típusba tartozol?

Érdemes felmérned a saját személyiségedet, mielőtt vállalkozásba kezdesz, különösen, ha gasztro vállalkozásba vágsz bele. A puszta tény, hogy szereted a gasztronómiát, vagy például tökéletesen tudsz steak-et sütni még önmagában nem elég. Az eltökéltség és a szakmai iránti szenvedély elengedhetetlen. Szintén fontos a megfelelő képzettség, és persze semmi sincs kemény munka nélkül. Mi az, ami még nélkülözhetetlen? Nevezhetjük jó vezetői attitűdnek, vagy hozzáállásnak.

Nem mindegy, hogy nálad a pohár félig tele van, vagy félig üres. Az sem, hogy hogyan kezeled a beosztottjaidat, beszállítóidat, egyenrangú félnek tekinted őket, vagy csak olyanoknak, akik helyetted húzzák az igát. Az sem közömbös, hogy hogyan tudsz bánni a hatóságokkal, vagy hogyan tudod kezelni a felmerülő problémákat.

Az alábbiakban négy olyan vezetői személyiséget mutatunk be, amelyek gyakori az étterem tulajdonosok között. Bármelyik típusba is tartozol, sikeres lehetsz, de érdemes figyelned a személyiségedből fakadó veszélyekre is.

A kreatív

Gondolom sokan legyintenek erre, hogy jó ötletei sokaknak vannak, attól ez még nem a siker kulcsa. A kreativitás azonban nem csak hétköznapi részletek újszerű megvalósításában nyilvánul meg egy sikeres étteremtulajdonos esetén, hanem abban is, ha valaki a saját ötlete mellett nyitott az egyéb, kívülről jövő elképzelések, újdonságok felé. Nyitottságának köszönhetően a kreatív ember gyorsabban és jobban reagál a változásokra, legyen az pozitív vagy negatív irányú, ami egy gasztro vállalkozásnál nélkülözhetetlen.

A kreatív személyiség veszélye: A változatosság nem minden esetben gyönyörködtet. Túltolni sem szabad ezt a jó adottságot, sok esetben nem érdemes pusztán a változtatás kedvéért felrúgni egy jól bevált koncepciót.

A független

A vállalkozások jelentős része mögött a független típusú étteremtulajdonosok állnak. Ők azok, akik mindig maguk járják az éttermnyitással járó rögös utakat, és sohasem választanának például egy jól kitaposott ösvényen elhelyezkedő franchise üzletet. Saját koncepció, függetlenség, magabiztosság, a saját tudásba vetett sziklaszilárd hit, önmegvalósításra törekvés jellemzi az étteremtulajdonosok ezen csoportját. És persze van, aki sikerre is viszi az elképzeléseit.

A független típus veszélye: Egy a terveihez makacsul ragaszkodó étteremtulajdonos ritkán fordul szakértő segítségéhez, gyakran nem ismeri el saját hibáit, vagy a vállalkozásának gyenge pontjait, ami később komoly gondokat okozhat az üzlet működésében.

A befolyásos

Pénzben nem kifejezhető értéket képviselnek a jó szakmai és egyéb kapcsolatok. A befolyásos attitűddel rendelkező vezetők lubickolnak az előnyös együttműködések, szívességek, partnerségek bonyolult hálózatában. Könnyedén irányítanak mindent és mindenkit, szívesen vállalják fel a vezetéssel járó felelősséget, jellemzően a kommunikáció széles eszköztárával igyekeznek meggyőzni szakmai partnerüket újabb ötleteikről.

A befolyásos típus veszélye: Fontos, hogy a befolyásos attitűddel rendelkező vezetők ne éljenek vissza a hatalmukkal, és ne legyenek zsarnokok. Arra is figyelni kell, hogy az ilyen vezető általában rengeteg irigyet és ellenséget gyűjt be, sokak szemében ügyeskedésnek látszik a jó kapcsolatrendszer és kommunikációs képesség.

Az együttműködő

Egy étterem üzemeltetése a kiváló csapatmunkáról szól, de némely étteremtulajdonos az átlagosnál is jobban kitűnik ezen a téren. Az együttműködő attitűddel rendelkező vezetők törekednek az erős alapokon nyugvó partnerségekre, beszállítói kapcsolatokra, és igyekeznek jó csapatot építeni. Remek kommunikátorok, mindenkihez van egy jó szavuk, igyekeznek harmóniát teremteni maguk körül, törekszenek arra, hogy az alkalmazottak szeressék őket.

Az együttműködő típus veszélye: Nagyon jó dolog a beosztottakkal való közvetlen kapcsolat, de vigyázni kell, hogy az alkalmazottak ne éljenek vissza a helyzetükkel. Némely együttműködő vezető azért ég ki az étterem működtetése során, mert nem látja be, hogy sajnos nem lehet mindig minden helyzetet tökéletes harmóniában kezelni, bizony néha bele kell menni a konfliktusokba is.

Gasztrovállalkozás nyitásról egyszerűen és érthetően Rétfalvi-Kurucz Alexandrával. 

A kis tudás veszélyes tudás! 
Folytatjuk korábbi cikkünket, íme újabb öt szempont, amire érdemes figyelni az étteremnyitás során!
6. A vendég az első
Bármilyen elképzelésekkel is vágsz bele éttermed megvalósításába, egy dolgot ne felejts el: a vendégek ízléséhez, szokásaihoz, igényeihez is igazodnod kell, hiszen a vendéglátásban az első a vendég, második az önmegvalósítás.  Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, amiről egy korábbi cikkünkben is olvashatsz, hogy mielőtt beleveted magad az építkezésbe vagy az átalakításba, vizsgáld meg a területen élők igényeit, szokásait és életvitelét. Figyeld meg, elemezd a versenytársaidat az adott területen és járd körbe, mire vannak kiéhezve leendő vendégeid!

7. Az álmodozás helye
Megálmodtad a profilt, és már az ideális helyszínt keresed? Találtál is egyet, ami szinte kiált egy jó étteremért? Remek. Egy picit tedd vissza a fiókba a terveid, és nézz körül! Lehet, hogy a kiválasztott helyszín egy sor új szempontot hoz majd be a tervezett profilodba, ne félj ezeket átvezetni a terveken, és adaptálódni a helyszín adottságaihoz.

8. Hol vagy?
Értjük mi, hogy a főúthoz képest két utcával beljebb jóval kedvezőbb áron tudnál üzlethelyiséget bérelni. De belegondoltál-e abba, hogy amit a bérleti díjon megspórolsz, azt el kell költened hirdetésekre és megállító táblákra, hogy észrevegyenek? Egy jól észrevehető és kényelmesen elérhető étterem a vendégek egy részének olykor fontosabb szempont, mint olykor maga az ételválaszték. Az sem árt, ha az autóval érkezők parkolni is tudnak.

9. Célközönség: Mindenki?
Ahogy a divat is különböző embereknek szól, úgy az éttermek ajtaján is más-más szempontok vonzzák be a vendégeket. Ne akarj mindenkinek megfelelni! Ezzel csak kaotikus menüsort és zavaros ügyfélkört fogsz elérni. Fókuszálj a piac egy jól körülhatárolt szegmensére, minden figyelmedet összpontosítsd arra, amiben jó vagy, és meglásd, sokkal nagyobb sikereket érhetsz így el!

10. A kevesebb, néha több
Ki ne álmodna egy hatalmas megnyitóról, több száz fős vendégsereggel? De biztos magadra akarod szabadítani a fél várost és a teljes gasztromédiát már az első napon? Le tudsz mindenkit ültetni? Tudsz egyszerre ennyi vendéggel foglalkozni egy olyan étteremben, ahol a munkatársak épp az összeszokás fázisában vannak, és a folyamatok sem tiszták? Milyen benyomás marad meg az éttermedben először (és talán utoljára) járó vendégnek, ha egy zsúfolt, káoszba fulladó megnyitóra érkezik? És hány barátjának, rosszabb esetben olvasójának meséli ezt el…Kezdj inkább egy soft opening periódussal, és nyugodtan vállald, hogy a bejáratás időszakában vagytok. Hidd el, lesz még alkalmad egy komolyabb megnyitó szervezésére, amire majd büszke lehetsz.

Tervezés, üzletnyitási tanácsadás és HACCP, ezzel a csapattal a kezdetektől a sikeres nyitásig együtt dolgozhattam. Manapság a vendéglátó egységek között olyan kiélezett a verseny, hogy muszáj valami extrával előrukkolni, ennek a bisztrónak az egyediségét a régi plakátokból szervezett állandó kiállítás adja. Poszterek szerelmeseinek kötelező helyszín, sőt, nemcsak gyönyörködni lehet a színes falakban, hanem eladásra is kínálnak néhány eredeti plakátot. Korrekt árak, klasszikus bisztró étel és italkínálat várja a vendégeket, jó ide betérni.

Segíthetünk?

Ismerjük a vonatkozó rendeleteket és a jogszabályi hátteret, így számos ötlettel és praktikus tanáccsal láthatjuk el Önt, amely fontos lehet az üzlete megnyitásához. Használja a tudásunkat, így nemcsak időt és energiát spórolhat meg, hanem elkerülhet egy sor felesleges ügyintézési futamot, és esetleges büntetést. Reméljük, hamarosan Önt is az ügyfeleink körében üdvözölhetjük!

Kapcsolat

+36203468593

gasztro@etteremnyitas.hu

www.etteremnyitas.hu

facebook.com/etteremnyitas

youtube.com/etteremnyitas

H-1204, Bp. Szilágyság u. 57.